Studia, nauka

2007-11-19 16:05:19

Jak pokonać stres? – wywiad z psychologiem

Wasza ocena 7.8 Oceń artykuł
Jak pokonać stres? – wywiad z psychologiem 7.8 out of 10 based on 18 ratings. 18 user reviews.

Jak zapobiec trzęsącym się kolanom na egzaminie i suchości w gardle na rozmowach kwalifikacyjnych? O tym i o wielu innych sposobach radzenia sobie ze stresem opowiada psycholog Anna Cieślik z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

e-lama.pl: Skąd bierze się w nas stres podczas egzaminów czy rozmów kwalifikacyjnych?

Anna Cieślik, psycholog: Może wyjaśnijmy sobie najpierw, czym jest stres. Samo pojęcie dawniej związane było z testowaniem różnych materiałów, oznaczało nacisk wywierany np. na metalowe przedmioty po to, aby sprawdzić ich odporność. Hans Selye, który uważany jest za ojca psychologii, twierdził, że stres to niespecyficzna reakcja organizmu na wszelkie działania zewnętrzne. Czynników, które wywołują stres - tak zwanych stresorów - jest bardzo dużo i są bardzo zróżnicowane.

 

Czy można zwalczyć stres całkowicie?

Samego stresu jak i czynników, które go powodują, nie da się wyeliminować z naszego życia, natomiast można radzić sobie ze stresem na różne sposoby. To, nad czym my możemy mieć kontrolę, to nasza reakcja na stres.

 

"Nawet, jeśli nie jesteśmy przygotowani, kluczowy jest nasz wygląd, sposób i ton wypowiedzi, uśmiech i pozytywne myślenie." fot. Szymon Aleksandrowicz

"Nawet, jeśli nie jesteśmy przygotowani, kluczowy jest nasz wygląd, sposób i ton wypowiedzi, uśmiech i pozytywne myślenie."

fot. Szymon Aleksandrowicz

A czy sytuacje nerwowe wpływają na nasz wygląd zewnętrzny?

Zdecydowanie tak, ponieważ organizm reaguje na stres na kilku różnych poziomach. Na poziomie psychologicznym - jesteśmy rozkojarzeni, nie możemy zebrać myśli. Na poziomie fizjologicznym - czerwienimy się, możemy czuć napięcie mięśni, suchość w gardle. Na poziomie behawioralnym są to zmiany w zachowaniu, różnego rodzaju tiki nerwowe, problemy ze snem czy zmiany w zachowaniu. W zależności od organizmu te reakcje mogą być różne. Stres zdecydowanie wpływa na wygląd zewnętrzny.

 

Czy stres zawsze wpływa na nas negatywnie?

Są dwa rodzaje stresu: stres negatywny - dystres oraz  pozytywny - eustres. Dystres powoduje choroby, jest reakcja chroniczną, występuje długotrwale. Natomiast eustres napędza nas, działa jak swoisty motor, pobudza i daje satysfakcję, sprawia, że czujemy się szczęśliwi, że coś zrobiliśmy, że coś osiągnęliśmy. W ramach radzenia sobie ze stresem powinniśmy starać się w każdej stresującej sytuacji rozpoznawać pozytywne działanie stresu. Spróbujmy potraktować każdą stresującą sytuację jako wyzwanie. Oczywiście nie jest to łatwe.

 

Jakie są najskuteczniejsze metody walki ze stresem?

Myślenie o stresie, zrozumienie, co go wywołuje i jak na niego reagujemy, jest pierwszym krokiem do sukcesu. W momencie, kiedy czerwienimy się, warto sobie to uświadomić i zaakceptować to w sobie. Czasem lepiej jest nawet podczas rozmowy kwalifikacyjnej okazać odrobinę zdenerwowania niż zbytnią pewność siebie. W momencie, kiedy rozpoznamy własne reakcje, łatwiej nam jest nad nimi panować, dzięki czemu lepiej radzimy sobie ze stresem.

 

Jakich wskazówek udzieliłaby pani w mini-poradniku „Jak zapobiec stresowi"?

Pierwsza podstawowa rzecz to pozytywne myślenie. Powinniśmy iść za przykładem pewnego słynnego biznesmena, który przed każdym wywiadem oglądał „Ulicę Sezamkową", by zniwelować stres i poprawić sobie humor. My też powinnyśmy przed rozmową kwalifikacyjną przypomnieć sobie jakiś kawał czy anegdotę.

Kolejna rzecz to dobre przygotowanie. W momencie, kiedy będziemy dobrze zorientowani w temacie, będzie nam łatwiej. Powinniśmy wiedzieć coś o firmie, w której chcemy pracować. W przypadku ważnego egzaminu należy oczywiście mieć opanowany materiał. Dobrze jest poprosić rodzinę o taką próbę generalną, podczas której otrzymamy informacje zwrotne dotyczące tego, co należy wzmocnić, aby podtrzymać dobre wrażenie, a co wyeliminować, nad czym jeszcze popracować.

Radzę także przejrzeć przykładowe pytania na rozmowach kwalifikacyjnych, by zminimalizować stres. Bo stres często wynika z sytuacji zaskoczenia. Kolejna rzecz - przed rozmową należy zadbać o swój wizerunek, o strój. Dzień wcześniej powinniśmy przygotować kilka wersji stroju na różną pogodę.

Jednym z ważniejszych elementów radzenia sobie ze stresem jest sen. Absolutnie należy się dobrze wyspać. Niewyspanie wpływa na nasz wygląd zewnętrzny, a to automatycznie na nasza samoocenę i brak pewności siebie.

Powinniśmy przyjść na egzamin czy rozmowę pięć minut wcześniej. W momencie, kiedy się spóźnimy, automatycznie denerwujemy się jeszcze bardziej. Warto jest także przed lustrem zacząć obserwować siebie i własne reakcje - czy za dużo nie gestykulujemy, musimy wiedzieć, jak wygląda nasza twarz, kiedy mówimy. Wszytko po, to by kontrolować naszą nadmierną mimikę czy gestykulację.

 

A co mamy zrobić, jeśli się kompletnie nie przygotowaliśmy do egzaminu?

Mój profesor zawsze mawiał, że zdany egzamin to 50% wiedzy i 50% szczęścia. Specjaliści od wpływu społecznego mówią, że najważniejsze jest pierwsze 15 sekund obcowania z człowiekiem, czyli pierwsze wrażenie. Nawet jeśli nie jesteśmy przygotowani, kluczowy jest nasz wygląd, sposób i ton wypowiedzi, uśmiech i pozytywne myślenie.

 

A co z głębokimi oddechami?

A to jest właśnie jedna z technik relaksacyjnych. Technika głębokich oddechów sprawia, że nasz oddech jest bardziej regularny, co naturalnie powoduje lepsze przygotowanie się do sytuacji stresowych. Także jak najbardziej zalecam oddychać głęboko, wypuszczać powietrze nosem i powtarzać ten proces przynajmniej kilka razy - na pewno pomoże.

 

A które z metod naturalnych mogłaby pani polecić?

Zdecydowanie wszelkiego rodzaju SPA, kąpiel w wannie z olejkami aromtycznymi. Jeśli mamy prysznic, warto zapalić świeczki w łazience i przede wszystkim włączyć muzykę relaksującą lub taką, jaką lubimy. Jeszcze jedną ważną naturalną metodą jest wysiłek fizyczny, który sprawia, że całe napięcie mięśniowe odchodzi. Człowiek się naturalnie odstresowuje.

 

"W momencie, kiedy rozpoznamy własne reakcje, łatwiej nam jest nad nimi panować, dzięki czemu lepiej radzimy sobie ze stresem." fot. Szymon Aleksandrowicz

"W momencie, kiedy rozpoznamy własne reakcje, łatwiej nam jest nad nimi panować, dzięki czemu lepiej radzimy sobie ze stresem."

fot. Szymon Aleksandrowicz

Czy talizmany typu słoniki, koniczynki i czerwona bielizna na szczęście mają wpływ na to, jak się zachowujemy i czujemy w sytuacjach stresujących?

Myślę, że tak. Wszytko zależy od tego, w co wierzymy. Podstawą jest pozytywne myślenie, wiec, jeśli takowe amulety pozwalają nam myśleć pozytywnie, czujemy się pewniej.

 

A jak radzić sobie z drżącym głosem i trzęsącymi się kolanami podczas stresujących egzaminów czy rozmów?

Myślę, że nie zaszkodzi okazać trochę zdenerwowania. Można nawet uprzedzić rozmówcę, że sytuacja jest stresująca, powiedzieć: „ przepraszam, denerwuję się". Sprawi to, że wydamy się bardziej wiarygodni. W miarę możliwości ograniczajmy gesty. Kontrolujmy nerwowe ruchy nogą czy stukanie długopisem w stół.

 

Jakie cechy powinniśmy trenować, by radzić sobie ze stresem i osiągnąć sukces?

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o pozytywny wizerunek. Musimy wzmacniać nasza samoocenę. Bo jeśli będziemy się ze sobą czuć dobrze, będziemy czuć, że dobrze działamy, pomoże to nam w walce ze stresem. Drugą istotną rzeczą jest potraktowanie każdej sytuacji, która wyzwala w nas stres, jako wyzwanie, zadanie do sprawdzenia się. W momencie, gdy będziemy tak podchodzić do sytuacji stresowych, na pewno osiągniemy sukces.

Katarzyna Snopkiewicz


studente.pl on Facebook
Znam fajne szkolenie PSYCHOLOGIA STRESU
http://www.referte.pl/Szkolenie/Psychologia_stresu

Mówią między innymi o Tremie – dlaczego powstaje, rodzaje stresu, trening technik relaksacyjnych, warsztaty dla nauczycieli wypalenie zawodowe na stronie więcej jest napisane.
stjudent2014-03-31 13:59:24
Prawda jest taka, że jak ktoś ma słabe nerwy to powinien je nieco uspokoić łykając np. nervosol. Człowiek się uspakaja i nabiera pewności siebie. Wszystkie inne rzeczy to są tylko dodatki, które niewiele pomagają jak człowiek jest wewnętrznie rozdygotany

Pozdrawiam nerwusów
Jacek2010-07-13 13:29:02
Dobry artykuł. Najbardziej przemawia do mnie,żeby sytuację,która powoduje stres potraktować jako wyzwanie ! Kasia M.2010-06-25 07:53:54
żałosne... na każdej stronie web to samo co to stres jak opanować wdechy wydechy jakiś kawał kopięl w wannie.. Wdechy wydechy, liczenie do 10 raczej słabo działa. Kawał ? kiedy jestem zestresowany jak można sobie przypomnieć jakiś kawał ? Kąpiel w wannie ? Czy 5 min przed spr. mam se zrobić kąpiel w szkole ? :> Przed sprawdzianem w domu ? Wtedy tylko na jakieś 20 min ta kąpiel pomoże. NICZEGO nowego sie nie dowiedziałem dosłownie wszedzie to samo jagby wszyscy skopiowali od kogoś. TO JA2009-12-04 23:08:41
"W miarę możliwości ograniczajmy gesty. Kontrolujmy nerwowe ruchy..."
No dobrze, ale jak to zrobić???
Marigold2007-11-24 18:11:48
nie dowiedziałam się niczego nowego z tego wywiadu :/ miu2007-11-24 11:42:38
bardzo przydatny wywiadzik nawet dla nie-studentów już smerfik2007-11-23 23:52:53
« [1] » 

Forum studente.pl Najnowsze wątki | Najpopularniejsze wątki | Dołącz

Zobacz także

Tysiąc dolarów dla freelancera z Poznania. Kto zdobędzie kolejną nagrodę? Wrocław miastem ludzi życzliwych! Weź udział w konkursie Zobacz najlepsze filmy o Wrocławiu! Gala finałowa konkursu Kręć Wrocław
Przypomnij hasło » Zarejestruj się »

Szukasz szkoły lub uczelni?

Ilość obiektów: 3814



Dodaj swój wpis!

Polecane

  • Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu

    Toruńska WSB jest Uczelnią z 13-letnim doświadczeniem. Powstała w 1998 roku jako pierwsza niepubliczna uczelnia ekonomiczna w Toruniu. Od czterech lat oferta WSB jest dostępna również w Bydgoszczy, gdzie uruchomiono Wydział Finansów i Zarządzania.

     

  • Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych ASESOR

    DWSSP ASESOR to jedna z wiodących niepublicznych dolnośląskich uczelni wyższych. Od przeszło 10 lat kształci studentów w obrębie 2 kierunków studiów licencjackich: Administracja oraz Praca socjalna, a także 12 specjalistycznych kierunków studiów podyplomowych.